Spijsverteringsaandoeningen

Het spijsverteringsstelsel van een konijn is heel fragiel. Het is dus van groot belang om een dieet te geven aangepast aan het spijsverteringsstelsel van het konijn.

Diarree

Slappe stoelgang komt vaak voor bij een verandering van dieet, dit kan een paar dagen duren. De reden is, dat het spijsverteringsstelsel langzaam aan gewoon moet worden aan het nieuwe dieet. Het is aangeraden om dit te vermijden. Dit kan door een nieuw dieet of een nieuw ingrediënt langzaam te introduceren. Bijvoorbeeld: een nieuw soort brok introduceren gebeurt door middel van het geleidelijk verminderen van het aandeel gewoonlijke brok en geleidelijk opbouwen van het aandeel nieuwe brok. Een nieuwe groente introduceren? Begin met een klein stukje en bouw langzaam op.

Een andere oorzaak van diarree bij konijnen is overgewicht, ook te weinig vezels in het dieet kunnen de oorzaak zijn. Hier kan er vaak een opeenstapeling van deegachtige stoelgang aan de achterhand gezien worden. Juiste voeding geven kan de oplossing zijn: voornamelijk ruwvoer zoals kwaliteitsvol hooi.

Diarree kan heel ernstig zijn voor konijnen! Hevige diarree kan fataal zijn binnen enkele uren. Contacteer best altijd uw dierenarts bij het opmerken van diarree.

Darmstilstand en anorexie

Trage tot stoppen van de beweeglijkheid darmen en stoppen van eten (anorexia), kunnen heel veel verschillende oorzaken hebben.

Mogelijke oorzaken:

• Tandaandoeningen
  • Onvoldoende vezels in het dieet.
  • Pijn
  • Spijsverteringsklachten
  • Haarballen
  • Gedroogde hooiballen in de spijsvertering.

Een konijn die enkele uren niet eet is altijd een spoedgeval! Een konijn heeft continu voeding in de darm nodig om de darmmobiliteit (beweging van de darmen) te behouden/stimuleren. Contacteer uw dierenarts zo snel mogelijk als uw konijn stopt met eten!