Konijnen en knaagdieren

10/05/2021 - 16:25

Moeten konijnen en knaagdieren regelmatig naar de dierenarts? Ja, het is aan te raden om minimum één keer per jaar langs te gaan bij de dierenarts voor een gezondheidscontrole. Zo kunnen we uw huisdieren vaccineren en de algemene toestand van uw konijn/knaagdier evalueren. Op deze manier kunnen we vroegtijdig ingrijpen bij eventuele problemen.

voedingspyramide konijn

Dierenartsen zijn er niet enkel om zieke of verwonde dieren te helpen, maar hebben ook een preventieve taak.

Konijnen en knaagdieren laten niet snel zien dat er iets verkeerd is (pijn of ongemak), hierdoor kunnen bepaalde ziektes zich in stilte ontwikkelen zonder dat u iets van symptomen ziet.

Konijnen en cavia's in de vrije natuur leven in groep. Daarom is het aan te raden om deze dieren ook als huisdier een of meerdere soortgenoten te geven.

Hou er rekening mee mannetjes en/ of vrouwtjes tijdig binnen te brengen om te castreren/steriliseren. Voedsters (vrouwelijke konijnen) kunnen reeds vruchtbaar worden vanaf 4 maanden oud. De rammelaars vaak vanaf 5 maanden. Dit hangt ook af van het konijnenras. De grote rassen worden pas later geslachtsrijp. Als u twijfelt of nog moet wachten op de ingreep: scheid de dieren dan preventief, want anders heeft u zeker "altijd prijs"!

Als dierenarts raden we aan uw voedster reeds op jonge leeftijd te steriliseren. Zij zijn echter gevoelig aan het ontwikkelen van baarmoederkanker!

Hamsters zijn niet zo'n sociale dieren, deze leven meestal solitair (alleen). Meerdere hamsters in eenzelfde kooi, kan vaak voor problemen zorgen.

Daarnaast geven we ook graag advies over welke voeding wordt er best gegeven. Wat is een goede huisvesting voor mijn huisdieren. Hoe richten we het verblijf van onze konijnen/knaagdieren best in?

Daarom raden we aan om minstens één keer per jaar op controle te komen. Zo kunnen we naast het vaccineren van het konijn, ook de algemene evalueren. Dit heeft als doel het welzijn van jullie huisdier te waarborgen en het een lang leven geven.

Er zijn ook enkele zaken die je als eigenaar kan observeren bij jullie huisdieren die een indicator kan zijn dat er misschien iets mis is met jullie huisdier.

• Gedragsverandering ( veel kalmer, vieze vacht, stilletjes voor zich uit staren,speekselen,...)
  • Ontlastingsproblemen (kleine, harde keutels, te zachte natte keutels, vuile poep)
  • Stoppen met eten (Levensbedreigend! Ga onmiddellijk naar de dierenarts!)
    • Als de darmen van een konijn te lang stilliggen, kan uw konijn sterven.
    • slecht eten en/of ontlastingsproblemen kan wijzen op stress, gebitsproblemen, verkeerde voeding, infectie,...

Ziet u één van deze problemen neem dan zo snel als mogelijk contact op met de dierenarts.

Jaarlijkse controle bel:

0494/86 71 33